Keikyän riippusillan selkärankaa eli vaijereita alettiin vaihtaa maanantaina, kun Maanrakennus Mykrän miehet saapuivat siltatyömaalle.
Peruskorjauksen vaateet alun perin määritellyt Destia ei vaijereiden vaihtamista vaatinut, joten suunnittelutoimiston esittämä vaijereiden vaihtovaade tuli talkooväelle melkoisena yllätyksenä.
Se, että talkoolaisilla oli tieto mahdollisuudesta jättää silta entisten vaijerien varaan, oli jopa ratkaiseva, kun talkoisiin päätettiin ryhtyä. Asiasta ovat yhtä mieltä talkoolaiset Esko Suuniittu, Markku Torpo ja Juhani Hakasuo.
Vaijereiden vaihdossa on kyse kaikkea muuta kuin pienestä asiasta sekä talkootöiden että hankkeen talouden kannalta. 430000 euron kustannusarvio nousi kerralla yli 500000 euroon.
Sastamalan kaupunki lupautui alun perin maksamaan sillan peruskorjaamiseen tarvittavat tarvikkeet, mutta vaijereita ei sellaisiksi nyt lasketakaan. Niinpä 9000 kilon painoiset vaijerit ja niiden asennustyö jäävät urakasta vastuun ottaneen Keikyän perikunnan kustannettaviksi.
Haastetta on samalla tuonut se, että töihin sillalle ei vaijereiden vaihtoa odoteltaessa ole päästy kevään aikana juurikaan. On jouduttu keskittymään maalaustöihin, jotka valmistunevatkin jo muutaman viikon kuluttua.
Maalausurakkakaan ei tosin ole vähäinen. Markku Torpo laskee maalattavaa pintaa laudoissa ja lankuissa olevan kaikkiaan noin 50 kilometriä eli 50000 metriä. Metrimäärää kasvattaa se, että jokainen lauta ja lankku maalataan kolmeen kertaan.