Kaupungin ydinkeskustan ideakilpailun voittajatyössä Torikeskus häviää ja tori siirtyy niin, että torilta aukeaa järvimaisema. Arkkitehtikilpailun voittanut suunnitelma ei kuitenkaan purata Torikeskusta hetimiten, vaan suunnitelmaa voidaan toteuttaa vaiheittain.
Voittajatyössä kiitosta annettiin vaiheittaisen toteuttamismahdollisuuden ohella torin muuntumiselle pitkänomaiseksi ja Aittalahdenkadun suuntaiseksi. Tori siirtyisi osin linja-autoaseman paikalle.
Voiton ratkaisevia tekijöitä ovat kuitenkin ennen muuta rantojen välinen vahva yhteys ja täydennysrakentamisen antama erinomainen tuki kävely-, tori- ja katualueille eli julkisille alueille.
Rantojen välinen akseli muodostuu voittaneessa työssä suurelta osin Aittalahdenkadun paikalle.
Uusia rakennuksia voittanut suunnitelma sisältää yli 40, joten kilpailun yhdeksi tavoitteeksi asetettu ydinkeskustan voimakas täydennysrakentaminen saattaa hyvinkin vuosikymmenten mittaan toteutua.
Rakentamisen tarpeen ratkaisee kuitenkin tosiasiassa asuntojen tarve Vammalan keskustassa. Viime vuosien yhden kerrostalon vuositahti merkitsisi sitä, että kerrostalotontteja olisi uuden asemakaavan valmistuttua jopa vuosikymmeniksi.
Useimpien muiden suunnitelmien tapaan myös voittajatyö sijoittaisi uimahallin Pororantaan.
Osasia sovitellaan yhteen
Keskustan yleissuunnitelmaa ei ole tarkoitus toteuttaa yksinomaan voittajasuunnitelman mukaisesti, vaan yleissuunnitelmassa yhdistellään elementtejä kaikista viidestä lunastetusta tai palkitusta työstä.
Kaupunginjohtaja Jarkko Malmbergin mukaan suunnitelmia arvioinut raati oli kuitenkin varsin yksimielinen. Näkemyserot eivät olleet suuria. Kaupunginhallituksen puheenjohtaja Jenni Jokinen (sd) kiitteli voittanutta suunnitelmaa myös omaksi suosikikseen.
Muista palkituista suunnitelmista kiitosta sai muun muassa ajatus linja-autoaseman sijoittamisesta Seurantalon pysäköintialueelle eli Marttilankadun ja Aittalahdenkadun kulmaukseen. Linja-autoasema sijoittuisi näin lähelle lukiota ja nykyistä lähemmäs Sylvään koulua. Yhteydet linja-autoasemalle olisivat hyvät.
Toisaalta kiitosta sai myös ajatus Varilankadun jatkamisesta Aittalahdenkadulle, jolloin Marttilankadun, Aittalahdenkadun ja Varilankadun väliin muodostuisi uusi kortteli esimerkiksi juuri linja-autoasemaa varten.
Puheenaiheet on pahoillaan karttapiirrosten heikohkosta laadusta. Kaupunki toimittaa piirroksia verkkoon jostain syystä vasta alkuviikosta (?), joten kuvat on otettu paperiversioista Vexve-areenan katsomossa… Ennen tulosten julkistamista samaiset kuvat olivat verkossa jo pitkään. Nyt ne on kuitenkin poistettu.


