Sastamalan kaupungin ympäristölautakunta saa ensi viikon kokoukseensa käsiteltäväksi perin poikkeuksellisen asian. Ahvenusjärven rantaan Mouhijärvelle on ranta-alueelle rakennettu luvatta kapearaiteinen harrasterautatie teollisuusrautateiden monia vuosikymmeniä vanhaa ja entistettävää kalustoa varten.
Maankäyttöjohtaja Ilmari Mattila esittää jälkikäteen haettavan toimenpideluvan epäämistä maankäyttö- ja rakennuslain perusteella sekä rautatien kaikkien rakennelmien määräämistä purettaviksi ja rakennusaluetta ennallistettavaksi. Asian on valmistellut johtava rakennustarkastaja Pauli Mikkola.
Järven pohjoispuolen tiiviisti rakennetulle mutta kaavoittamattomalle rantakaistaleelle on rakennettu vuosien mittaan muutaman sadan metrin mittainen kapearaiteinen rautatie. Veturit ovat mopoauton kokoluokkaa mutta korkeampia ja vaunut metrin tai kahden mittaisia. Vaunuja on käytetty muun muassa turpeen kuljettamiseen.
Rautatien luvittaminen on maankäyttöjohtajan mukaan ilmeisen mahdotonta lakia noudattaen. Laki suojelee ranta-alueita. Lähes minne tahansa muualle lupa yksityiselle rautatielle voitaisiin myöntää.
Kaupunki on hakenut normaaleista rantarakentamista koskevista luvista poikkeavaa hanketta koskevan päätöksenteon valmistelulle tukea elykeskukselta. Lausuntoa on pyydetty kahdesti ilman, että sitä olisi saatu. Elyllä ei näet ole velvoitetta lausua toimenpideluvista.
Radan olemassaolo on ollut kaupungin tiedossa vuodessa 2018. Lupahakemus sen sijaan on tuore.
Kaupungin rakennusvalvonta keskeytti harrasterautatien rakennustyöt kirjallisella päätöksellä lokakuussa. Joulukuussa lautakunta pysytti keskeyttämismääräyksen voimassa. Rautatiehankkeen käynnistäneelle lähetettiin syksyllä myös selvityspyyntö.
Rata on pääosin alle 50 metrin etäisyydellä vesirajasta. Alue on kiistatta rantavyöhykettä. Itse asiassa rantavyöhyke ulottuu nykyisen oikeuskäytännön mukaan huomattavasti kauemmaskin eli 100–200 metrin päähän rantaviivasta.
Lisäksi ranta-alueella on radan lähistöllä useita vapaa-ajan käytössä olevia lomarakennuksia. Hankkeen laajuuden takia kaupunki onkin kuullut päätöstään varten myös naapureita. Viereisten kiinteistöjen omistajat tekivät huomautukset hankkeesta.
Rautatien sijainnin näkee Ahvenusjärven pohjoispuolella esimerkiksi Google mapsin ilmakuvassa tai kaupungin peruskartalla.
Poikkeuksellinen lupaprosessi
Yksityinen rautatie on rakennusvalvonnan lupaprosessina perin poikkeuksellinen. Selviä toimintatapoja tai linjauksia yksityisen rautatien luvan myöntämisen perusteiksi ei ole saatavissa sen enempää valtion viranomaisilta kuin oikeuskäytännöstä.
Ratalakia ei puolestaan sovelleta yksityisraiteisiin silloin, kun rautatie suunnitellaan ja rakennetaan omalle maalle ilman yhteyttä valtion raideverkostoon.
Nykyinen maankäyttö- ja rakennuslaki on kuitenkin selkeäsanainen rantojen käyttöä säännellessään. Ranta-alueeseen kuuluvalle rantavyöhykkeelle ei saa rakentaa rakennusta ilman asemakaavaa tai sellaista oikeusvaikutteista yleiskaavaa, jolla on erityisesti määrätty yleiskaavan tai sen osan käyttämisestä rakennusluvan myöntämisen perusteena.