Mitä tehdä, kun kiireellistä apua tarvitaan samaan aikaan, kun epäkelvolle tielle jumittunut rekka estää ambulanssilta tai paloautoilta pääsyn perille, eikä muuta tietä ole? Kysymys on perin ajankohtainen Liha Hietanen Oy:ssä Sastamalassa.
Toimitusjohtaja Timo Hietanen sanoo, että apua yritykseen on saatava perin nopeasti esimerkiksi silloin, kun joku työntekijöistä on leikannut valtimonsa auki. Näinkään hurja tilanne ei ole mitenkään mahdoton, koska alueella toimivat Lihatukun lisäksi teurastamo ja lihanleikkaamo.
Eikä viiltohaava ole ainut mahdollinen onnettomuus, johon tarvitaan apua äkkiä noin 40 ihmiselle työpaikan tarjoavalla yritysalueella. Paloautot tarvitsevat ambulanssiakin enemmän tilaa perille päästäkseen.
Valtatien 12 riista-aitojen rakentaminen on siirtämässä niin Liha Hietasen kuin muidenkin samalla alueella toimivien yritysten liikenteen Äijänkiveä kiertävälle ja valtatien alittavalle tielle. Useiden raskaan liikenteen kuljettajien mukaan yhteys ei ole toimiva. Odotettavissa on jatkuvia ongelmia ennen muuta talvikeleillä.
Eikä apua edes jumiin jääneelle rekalle välttämättä päästä antamaan juohevasti, jos kyse on umpiperästä, josta pääsee pois vain sitä kautta, missä rekka jo on jumissa. Rekkoja voi vetää kalustoa rikkomatta vain etupäästään. Mikäli rekan etupuolelle ei päästä, on tie helposti poikki pitkäänkin.
Niinpä Timo Hietasen ja autoilija Henri Mäkitalon mielestä nykyinen tieyhteys yritysalueelta suoraan valtatielle on säilytettävä ainakin onnettomuuksien ja tien tukkeutumisen varalle. Heidän mielestään on oltava tie alueelle ja sieltä pois silloinkin, kun keli on huono ja isot autot jumittuvat alikulun kummallekin puolelle.
Maanantaina tilannetta paikan päällä tutkailleet kuorma-autoilijat Henri Mäkitalo Sastamalasta ja Anders Johansson Uudestakaarlepyystä pitävät valtatien alittavaa tieyhteyttä monin tavoin perin ongelmallisena rekkojen kannalta. Yhteyttä ei heidän mukaansa ole suunniteltu kuin enintään henkilöautoja varten.
Kun rekalla ajaa yritysalueelle päin, nousee tie välittömästi valtatien alikululta alkaen jyrkästi. Nousua lienee noin kahdeksan prosenttia eli yhtä paljon kuin valtatiellä Sarkolassa. Kuljettajan olisi otettava vauhtia mäkeen sen päälle raskaan kuorman kanssa päästäkseen, mutta näkyvyyttä ei jyrkän mutkan takia ole.
Vauhtia ei siis voi ottaa, koska kuljettaja ei tiedä, mitä muutaman kymmenen metrin päässä edessä on. Siellä voi olla lapsi potkukelkan kanssa rekan kaistalla tai vastaan tuleva rekka.
Jyrkässä mutkassa pitkän auton perävaunu väistämättä leikkaa sisäkurvin puolella vastaan tulevien kaistalle. Toisaalta vastaan tulevan rekan nuppi kulkee jyrkässä mutkassa varsin keskellä tietä. Tätä nykyä pisimmat rekat ovat 31 metriä pitkiä.
Toiseen suuntaan tilanne on vielä hullumpi. Rekan kuljettajan on Kivisenojankadun t-risteystä Äijänkiven ja yritysalueen suunnasta lähestyessään päätettävä jo valtatien alla, ottaako autoonsa vauhtia vai ei. Jos vauhtia ei ota, jää auto jyrkkään rinteeseen, joka jatkuu aina risteykseen asti. Sieltä ei liukkailla ole pois tulemista, kun valtatien kummallakin puolella on noin kahdeksan prosentin nousu.
Toisaalta valtatien alta tai sen jälkeenkään rekan kuljettajalla ei ole näkemää kumpaankaan suuntaan Kivisenojankadulle. Citymarketin puolelle näkemä on ehkä kymmenen metriä ja toiseen suuntaan selvästi alle 50 metriä. Tulipa risteykseen rekan kanssa yhtä aikaa osuva auto Kivisenojankatua kummasta tahansa suunnasta, ei rekan kuljettaja näe sitä, ennen kuin hänen on päätettävä kaasuttaa ylämäkeen…
Sen jälkeen, kun rekan kuljettaja on ratkaisunsa tehnyt, ovat seuraukset arpapeliä. Henri Mäkitalo arvioi, että raskaan liikenteen kuljettajille ei fyysistä vaaraa aiheudu. Kivisenojankatua ajavien kannalta tilanne on kuitenkin aivan toinen, jollei pysähtymiseen osata henkilöauton ratin takana varautua kaikilla keleillä.
Talvikelillä rekalta voi Henri Mäkitalon mukaan mennä koko minuutti rinteestä risteysalueelle pääsemiseen ja risteyksen läpi ajamiseen silloinkin, kun rekka suostuu nousemaan rinteen ylös.
Sastamalan kaupunki on tunnustanut valtatien alikulun haasteet raskaalle liikenteelle ja tilannut selvityksen alikulun liikennöitävyydestä ja mahdollisista parannustoimenpiteistä. Yritysalueelle nykyisin vievän Pääkkösentien katkaisevaa riista-aitaa kuitenkin pystytetään jo Sarkolassa.
Marraskuun alkuun on aikaa alle viisi viikkoa. Viimeistään silloin ovat ensimmäiset liukkaat.