Matkahuolto toimitti edellisvuonna 15 miljoonaa pakettia ja viime vuonna jo 20 miljoonaa. Pakettimäärän kasvu on johtaja Kati Nevalaisen mukaan niin nopeata, että linja-autojen kyky kuljettaa kaikki Matkahuollon asiakkaiden rahti on loppunut kesken. Avuksi on ollut pakko ottaa rekka-autoja.
Rekkojen käytön lisäämiseen nopeasta ja sujuvasta toiminnasta tunnettua Matkahuoltoa on pakottanut myös se, että linja-autovuoroja ei enää kulje kaikkialla. Matkahuollon pakettipalveluista vastaava Kati Nevalainen toteaa, että maassa on melkoisesti yhteysvälejä, joilla ei kulje yhtään linja-autovuoroa.
Matkahuolto on perustanut isoimpiin kaupunkeihin vajaat kymmenen logistiikkakeskusta, joissa lajitellaan paketteja. Logistiikkakeskusten määrää ei olla lisäämässä tai Matkahiúollon linja-autoihin perustuvaa toimintamallia muuttamassa.
Yksittäisten logistiikkakeskusten kokoa on silti suhteutettava niistä kunkin käsittelemään pakettimäärään. Pakettimäärien kasvun jatkuminen merkitsee väistämättä logistiikkakeskusten laajennuksia, vaikka Matkahuollon toiminta perustuu aina, kun se on mahdollista, linja-autojen kuljetuskyvyn hyödyntämiseen.
Palveluverkoston perusta ovat jatkossakin linja-autoyhteydet. Itse asiassa linja-autojen hyödyntämistä on tarkoitus Kati Nevalaisen mukaan tehostaa. Linja-autojen kykyä kuljettaa rahtia ei vielä hyödynnetä maksimaalisesti.
– Toiminnan vahvuus ovat olemassa olevat poikittaisyhteydet. Emme tavoittele tilannetta, jossa paketteja rahdataan käsiteltäväksi jonnekin ja sen jälkeen takaisin lähelle paikkaa, josta paketti alkujaan lähti, Kati Nevalainen sanoo.
Sujuvaa asiointia, nopeita toimituksia ja toimivaa hinnoittelua
Kati Nevalaisen mielestä merkittävimmät viime vuonna toteutetut uudistukset liittyvät pakettien hinnoitteluperusteeseen ja käteisasiakkaiden asiointiin. Asiakkaiden toivomuksesta Matkahuolto ei enää hinnoittele paketteja painon vaan koon mukaan eli samaan tapaan, mitä Posti on tehnyt jo pitkään.
Matkahuolto otti Postin lakon aikana käyttöön uudet verkkosivut, jotka mahdollistavat erittäin sujuvan asioinnin. Matkahuollon käteisasiakkaiden maksuista suuri osa maksetaan jo nyt verkossa etukäteen. Sen jälkeen paketti käydään jättämässä palvelupisteeseen. Käteisasiakkailla tarkoitetaan tässä kaikkia niitä, jotka eivät ole laskutusasiakkaita.
Perin tyytyväinen Kati Nevalainen on myös siihen, että uudistus toi Matkahuollon valikoimiin erittäin edullisen pienen pakettilähetyksen. Paketin saa nyt kulkemaan edullisimmillaan alle viidellä eurolla.
Hyvää viime vuodessa oli sekin, että aikataulutettujen pikapakettien yhteysvälejä saatiin lisää. Tänä vuonna helpottuu pikapakettipalvelun osto.
Henkilökohtaista palvelua tarjotaan yhä useammassa paikassa
Toimipaikkaverkostosta vastaava yhteyspäällikkö Tom Nygren kertoo Matkahuollon henkilökohtaista palvelua tarjoavien palvelupisteiden määrän olevan kasvussa, vaikka niitä on jo lähes 1300. Suurinta kasvu on silti pakettiautomaattien määrässä. Niitä oli torstaina 337.
– Mikäli Matkahuollon asiamiehenä toimiva yritys lopettaa, pyrimme etsimään tilalle toisen. Se on toimintamme lähtökohta, Nygren sanoo ja toteaa, että mitään ehdotonta asukaslukumäärän minimiä palvelupisteelle ei ole. Asukasluku ei suoraan kerro lähettävien tai vastaan otettavien pakettien määrää.
Yhteyspäällikön mukaan myöskään kuntajaon muutokset eivät sinällään vaikuta Matkahuollon palveluiden tarjontaan. Entiset kuntakeskukset ovat kelvollisia toimipaikkoja, mikäli paketit kulkevat. Kuten muussakin yritystoiminnassa ratkaisevaa on palveluiden käyttö.
Se, että pakettipalveluiden katteet eivät ole korkeita, näkyy matkahuoltoasiamiesten saamissa korvauksissa. Matkahuolto suositteleekin, että asiamiehenä toimivalla yrityksellä olisi myös muuta yritystoimintaa. Paras tilanne on silloin, kun asiamiestoiminta tukee muuta yritystoimintaa ja tuo sille lisää asiakkaita.
