Laukkumyynti Asplund Oy on menestyvä kiikkalainen laukkujen valmistaja. Nahkaa yritys ei silti käytä lainkaan.
Yrittäjä Ari Asplundin mukaan yritys turvaa teknologiaan, jota on hankittu vuosien mittaan ennen muuta liiketoimintakaupoin. Näin on päädytty tilanteeseen, jossa päätuotteelle ei kotimaassa ole kilpailevaa valmistusta. Yrityksen tuotteista 80 prosenttia päätyy ulkomaille.
Kahden miehen, Ari Asplundin ja ja tuotannosta vastaavan Ari Asplundin vävyn Iivari Niemelän, pyörittämä yritys tekee muovi- ja alumiinilaukuilla Kokemäenjoen rannassa 300000 euroa liikevaihtoa. Massatuotteita yritys ei tee, vaan laukut ovat lähes kaikki mittatilaustöitä.
Äärimmäisen kovaa käsittelyä kestäviä laukkuja tarvitsevat arvoesineitä paikasta toiseen, ennen muuta lentorahtina, kuljettavat yritykset. Tällaisia esineitä ovat muun muassa arvokkaat työkalut, mittalaitteet ja soittimet.
Laukuissa kuljetetaan siis tavaroita, joita on vaikea hankkia uusia nopeasti. Tämä tarkoittaa sitä, että kuljetettavan tavaran rikkoutuminen merkitsisi suuria taloudellisia menetyksiä, kun asiat eivät etenisikään sovitusti. Työt jäisivät tekemättä ajallaan.
Ari Asplund kasvoi ompelukoneen alla
Vaikka yrityksen nykyinen tuotanto ei perustu nahan hyödyntämiseen, kasvoi Ari Asplund ompeluikoneen alla langanpätkiä syöden. Isä näet ajautui sattuman sanelemana kirvesmiehestä laukkuja valmistaneen yrityksen myyntimieheksi ja sitten itse yrittäjäksi.
Elettiin 1960-luvun alkua, kun Arin isä Vilho tuli Keski-Suomesta käymään siskonsa luona Kiikassa. Siskon mies Santeri Koukkunen teki laukkuja ja sai Vilhon innostumaan mukaansa yhden päivän myyntimatkalle Helsinkiin. Samalla matkalla päätettiin ostaa pakettiauto Vilhon käyttöön. Yöllä tiistaita vasten auto lastattiin ja aamulla entinen kirvesmies lähti matkaan.
Vuosien saatossa Vilhosta tuli yrittäjä. Ari kasvoi ja sai huomata olevansa itku silmässä töissä samaan aikaan, kun kaverit pelasivat jalkapalloa.
– Opin työntekoon, siihen, että mikään ei tule ilmaiseksi, yrittäjä toteaa.
Myyntiedustajana Ari aloitti armeijan ja kauppaopiston käytyään 35 vuotta sitten. Maata Ari Asplund kiersi 16 vuotta. Tuotevalikoima oli perinteinen: matkalaukkuja, käsilaukkuja ja ostoskasseja.
1990-luvun lama pakotti muuntautumaan
Vajaat 30 vuotta sitten iski veret pysäyttänyt lama. Suomen talous pysähtyi maailmankaupan notkahdettua ja bilateraalisen Venäjän-kaupan loputtua likimain yhdessä yössä. Laukkujen valmistajien kurimusta hankaloitti lisäksi tuontilaukkujen tulo markkinoille.
Asplundienkin yrityksessä oli mietittävä vakavasti, mitä tehdä. Yrityksellä oli yhteistyökumppanina Volar-Plastic Oy Lahdessa. Isohko yritys oli halukas luopumaan ABS-laukkujen valmistuksesta ja myymään niiden valmistuksessa tarvitut koneet. Niinpä Ari Asplund osti ne 1990-luvun puolivälissä ja siirsi Kiikkaan.
Laukkumyynti Asplundin tuotannon määrää ja tuotevalikoimaa on sen jälkeenkin kasvatettu liiketoimintakaupoin ja konekaupoin. Tärkein kauppa toi yritykselle alumiinisista kennolevyistä valmistettavien laukkujen teossa tarvittavan osaamisen.
– Nousujohteisesti on menty. On löydetty oma linja ja tehty se, mitä on luvattu. Asiakassuhteet ovat kestäneet läpi vuosikymmenten.
Kennolevylaukut ovat yrityksen selkäranka
Valtaosa yrityksen liikevaihdosta muodostuu mittatilaustöinä tehtävistä alumiinikennolaukuista. Ne päätyvät käytännössä kaikki ulkomaille. Laukut kauppaa asiakkaille suuri kansainvälinen yhtiö.
Yritys vie itse yksinomaan muovisia eläinlääkärin laukkuja. ABS-muovi onkin alumiinikennolevyn ohella toinen pääasiallinen Laukkumyynti Asplundin tuotteiden materiaali. Muovisia ovat myös kotimaisten soitinten, kuten kanteleiden, soitinkotelot. Kitaroiden ja muiden maailmalla yleisten soitinten koteloita yritys ei valmista.
Laukkutuotannon ohessa yritys tekee jonkin verran alihankintaa paikallisille yrityksille. Alihankintatyöt ovat pääosin pinnoitteita ja erilaisia silikonituotteita.
Laukkumyynti Asplund omistaa lisäksi osan Vammalassa toimivasta LA-laukkuasemasta. Muut LA-laukkuaseman osakkaat ovat Ari Asplundin tytär Anne-Marie ja vävy Iivari.
LA-laukkuaseman tuotevalikoima on perinteinen nahka-alan yrityksen tuotevalikoima, joten osaomistuksen kautta Laukkumyynti Asplund on osin palannut juurilleen laukkujen valmistamiseen nahasta.