Vesi ympäröi kaupungin ydinkeskustaa kolmelta puolen. Torilta on matkaa rantaan muutamia satoja metrejä. Vesistö ulottuu aina Nokian Siuroon lähes 40 kilometrin päähän. Sinne ajaa leppoisaa kuuden solmun vauhtia vähintäänkin kolmisen tuntia.
Mistään lammikosta ei ole kyse. Silti järvenselät ovat usein autioita jopa parhailla keleillä. Sylvään sataman rannassa odottaa matkaan pääsyä täsmälleen yksi purjevene.
Vammalan venekerhon kommodori Juha Metsämäki sanoo Sastamalan päävesistön olevan kaunis ja riittävän iso. Suuri osa kaupunkilaisista ei kuitenkaan tiedä paikkakunnan helmen kauneudesta juuri mitään, koska rannoilta katsoen se ei avaudu.
Hän epäileekin, että veneilyharrastus lähtisi vakaaseen nousuun, mikäli paikkakunnalle saataisiin säännöllisesti toimiva vesibussi, jossa maisemia voisi ihailla ulkona. Toive ei kuitenkaan hevin toteudu, jollei kaupunki ole valmis tukemaan pienimuotoista matkustajaliikennettä. Suuresta summasta ei olisi kyse.
Vesibussin liikennöinti auttaisi kaupunkilaisia kommodorin mukaan näkemään kotikaupunkinsa aivan uusin silmin. Samalla voi pohtia sitä, millaista viestiä Sastamalasta veisivät kotikulmilleen ne turistit, jotka pääsisivät näkemään Sastamalan kaupunkina vesien ja lumoavien maisemien keskellä.
Juha Metsämäki sanoo veden laadun olevan todella hyvä. Siinä ei ole häpeämistä.
Vesibussin lisäksi hän kaipaakin lähinnä toimintaa keskustan rannoille. Rantakahvilan lähistöllä ja Rautavedenkadun laitamilla olisi sijansa monenlaisille toiminnoille. Niitä lupaili jopa ydinkeskustan suunnittelukilpailu ennemmin tai myöhemmin.
Veneitä toki vesistössä on, mutta kyse on siitä, miten ehkä tuhannesta venekunnasta edes murto-osa saataisiin hyödyntämään kaupungin keskustan palveluja. Kauppakassinsa ja mahansa voisi Tampereen tai Nokian sijaan täyttää Vammalassa.
Tankkauspiste on tarpeen
Juha Metsämäki toivoo keskustaan selkeästi merkittyjä vierasvenepaikkoja ja mahdollisuutta tankata vene. Nykyisin veneiden tankkauspaikkojen luvat ovat hänen mielestään turhan tiukassa, koska kanistereiden kanssa touhuaminen on armotta huonompi vaihtoehto.
Septitankkien tyhjennyspiste Vammalassa jo on, ja raikasta vettäkin on veneilijöille tarjolla.
Veneilijöiden kaipaamat parannukset palveluihin eivät olisi isoja investointeja. Pienellä rahalla olisi saavutettavissa paljon. Rahanmenon ei pitäisi olla syy vuosien jahkailulle.
Valmiit merkityt ja turvalliset väylät vesissä jo on, ja veneilykarttoja saa Tyrvään kirjakaupasta. Nyt tarvittaisiin vain enemmän käyttäjiä väylille, joilla turvallisesti liikkuminen ei vaadi laivuritutkintoa. Sen verran rajallisesta ja suojaisasta vesistöstä on kyse. Tärkeimmät merimerkit toki on syytä tuntea, jotta tietää, mistä voi kulkea vaaratta.
Väylien ulkopuolelle ei ole syytä mennä, jollei todella tiedä, missä kulkee, tai jollei veneessä ole kaikuluotainta.