Kaupungin ydinkeskustan ideakilpailun yksi tavoite on löytää paikka uimahallille. Lueskelin tiistaina joitakuita ideakilpailuun tulleita ehdotuksia ja huomasin, että uimahalli osataan sijoittaa Pororantaan ja purkaa huonokuntoinen päiväkoti. Ideakilpailun ohjeet on siis tältä osin ymmärretty, vaikka asiaa ei aivan rautalangasta väännettykään. Tosin ei paljon muutakaan.
Sen sijaan kilpailuohjelman ajatus, että järvi olisi hyvä selvästi saada esiin ja osaksi keskeistä kaupunkikuvaa, johtaa jopa radikaaliin ehdotukseen purkaa peruskorjausikään ehtivä Torikeskus. Näin siitä huolimatta, että ohjeistuksen mukaan suunnittelu olisi syytä keskittää kaupungin omistamille maa-alueille, joita noin 15 hehtaarin suunnittelualueesta on valtaosa, muun muassa kummallakin puolen Torikeskusta.
Toisaalta ajatus ei olisi ollenkaan huono, jos Torikeskusta ei olisi tai jos se edes olisi kaupungin omistuksessa. Nythän rakennus sulkee näkymän Puistokadulta rantaan kaupungissa, jossa keskusta on tai voisi olla paljolti rantaa. Ilman Torikeskusta näkymä niemen keskeltä rantaan olisi avoin päiväkodin purkamisen jälkeen, mikäli uimahalli sijoitetaan sopivasti. Näkymä järvelle olisi yli uimahallin pysäköintialueen ja puistoviheriöiden.
Ohjeistuksessa esille nostettu ajatus torin siirtämisestä pois nykyiseltä paikaltaan saattaa tosin johtaa jopa sellaiseen tilanteeseen, että Torikeskus jää Puistokadun varteen rakentuvien suurten rakennusmassojen taakse. Tällöin Torikeskuksen asema keskeisenä kauppakeskuksena kävisi mitä ilmeisimmin kerralla kyseenalaiseksi, vaikka uimahalli Pororantaan nouseekin.
Vaikka ehdin lukea vain murto-osan 48:stä ideakilpailuun tulleesta ehdotuksesta, kävi moneen kertaan ilmi se, että liian monia suunnitelmia on tehty suuremmin paikalliseen todellisuuteen tutustumatta. Esimerkiksi ehdotus Puistokadun nopeuksien laskemisesta ei ota huomioon sitä, että kyse on valtatien ja seututien välisestä läpikulkutiestä. Aivan samaa voi sanoa ehdotuksista kaventaa läpiajokatuja. Kaikki eivät näytä mahtuvan edes nykyisille kaduille.
Seisoin eilen autoni vieressä Puistokadulla niin, että olin kokonaan pysäköintiruudussa. Thermisolin rekka ei silti ollut mahtua ohitseni, vaikka painauduin vasten autoni kuraista kylkeä. Mitä siis voimme odottaa muilta kuin ammattikuljettajilta, jos ammattikuljettajakaan ei mahdu Puistokadulla keskiviivan ja pysäköintiruudun väliin?
Lähempänä toteutusta voinee olla esimerkiksi ajatus niemen Rautaveden puoleisten alueiden hyödyntämisestä sataman ja siihen nojautuvien palvelujen alueena. Samaa voinee sanoa pihakansien alle sijoittuvista pysäköintipaikoista. Vaihtoehtojahan on vähän, jos maan alle ei pidä paikoitustiloja sijoittaa ja jos koko suunnittelualuetta pitää tiivistää eli rakentaa huomattavasti lisää kerrosneliöitä.
Yllättävän vähälle huomiolle lukemissani ehdotuksissa jäi seurantalon mäki. Alue on laaja, vaikka itse talo onkin suojeltu. Toivoa sopii, että vielä lukematta jääneissä ehdotuksissa on pohdittu laajemmin tämänkin alueen hyödyntämistä, mikäli keskusta todella halutaan täyteen toinen toistaan korkeampia kerrostaloja.
Tiistaina, kun kilpailuehdotukset olivat ensimmäistä päivää esillä Pukstaavissa, niihin kävi tutustumassa kymmenkunta ihmistä. Materiaali on perin laaja, joten keskustan kehittämisestä kiinnostuneille on puuhaa lähipäivinä. Tarkkanäköisimpiä lukuun ottamatta kehotan ottamaan silmälasit ja ehkä jopa suurennuslasin mukaan. Pienimmillään kolmen tai neljän pisteen kokoista tekstiä ei muutoin välttämättä osaa lukea. En minä ainakaan.